Japánkert
április 14, 2024 2024-04-14 13:41Japánkert
Japánkert
Technikum és Kollégium
Nyitvatartás
A kertben elhelyezett QR kódok sok információval segítik az okostelefonnal rendelkező látogatókat.
QR codes in the garden can help the visitors with many information who have smartphone.
Nyitvatartás
A japánkert még a nyári időszámításnak megfelelően tart nyitva. Ideiglenesen a Japánkert 2024. 10.09-én 16:00-18:00-ig és 2024.10.10-én 12:15-13:15-ig ZÁRVA tart .
Legfrissebb hír
Momiji fesztivál faültetés
Momiji Juharünnep zajlott a KMASZC Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium japánkertjében 2024. október 12-én, szombaton. Az eseményt 10.30 kor Hajnal Sándor, a Közép-magyarországi Agrárszakképzési Centrum kancellárja nyitotta meg egy ünnepélyes faültetéssel, melyen részt vett Cifer Attila, iskolánk igazgatója, meghívott előadóként Dr. Orlóci László az ELTE Füvészkertjének igazgatója, Fónod Attila múzeumvezető és Kaszab László kertészmérnök tanár. A gazdag programsorozat keretében félóránként japánkerti körbevezetés, a Varga Márton Múzeumban tárlatvezetés, harcművészeti bemutatók, bonsai kiállítás Schmidt Gergővel, valamint árusok fogadták a látogatókat. A Pesti Barnabás Technikum standjánál kürtöskalácsot, a Magyar Gyula Technikum standjánál szép szobanövényeket is vásárolhattak a programok látogatói. A rendezvény főszervezője Orosz Ildikó kertészmérnök tanár. További tudósításainkban írunk az érdekes szakmai előadásokról is. #szeretjükavargát #varga_marton_iskola #momiji #faültetés #japánkert #japánkertzugló
Japánkert 1928-ban - korabeli archív filmen
The Garden Gurus - Japankert of Budapest
Alapja a kb. 200 m2 nagyságú, erősen tagolt partvonalú tórendszer, melyben a jelentősebb egységeket művészien elrendezve építették meg. Ezek: „Vízesés”, „Kincseshajó”, „Teknőcsziget”, „Darusziget” valamint a „Semmiség óceánja”. Átlagos vízmélysége 50 cm, rajta több áthidaló kő – és lépőkő vezet, melyek megkönnyítik a rejtett zugok felderítését, megtekintését. A tó vízfelszíne, illetve az elszivárgó víz kedvező mikroklímát teremt az igényesebb növények számára, ezzel biztosítva az optimális környezeti feltételeket.
A hegyeket jelképező sziklacsoportokat és köveket jelentőségüknek megfelelően és az irányító elveket figyelembe véve, előre elkészített tervek alapján helyezték el. (Különleges jelentőségű pl.: „az urak védőköve, a vízesés mellékköve, a paradicsomszigetet jelképező kő, teknősbékafej-kő, két kéz kő, két láb kő, előugró kő, holdárnyékkő, hegycsúcskő, ködfátyolkő, a tiszta hold köve, a hegynyeregkő, a tűz köve, a játszó halak árnyékköve, a tigris búvó köve”.)
A látogatót az áramló víz végigvezeti a kerten. A legvégső ponton áll a távolságérzetet keltő „Fuji-san” stilizált havas csúcsa.
A tó felszínén úszónövények, (Pistia stratiotes, Eichornia crassipes), tündérrózsák; a vízparton bambusz (Phyllostachys viridiglaucescens) és vízparti évelők teszik még látványosabbá a kertet.
A lágyszárú évelő, egy- és kétnyári növények egyesével vagy csoportosan ültetve szervesen illeszkednek a kert megtervezett egységéhez. Sziklakertünk értékes növényei többek között a kora tavasszal nyíló kökörcsinek (Pulsatilla vulgaris ssp. grandis és a Pulsatilla pratensis ssp. nigricans); a félárnyékos, árnyékos eldugott zugokban pedig a Cyclamen purpurascens és az Erythronium dens-canis, a kakasmándikó különleges virágzó egyedeit találhatja a figyelmes látogató.
A kert növényeiről és azok pontos helyéről térképpel kiegészített kiadványunkban számolunk be részletesen, ami az iskola könyvtárában hozzáférhető.
Állatok
Végül meg kell említenünk, hogy a kert számos állatnak is otthont ad, melyek élőhelyük kialakításával és szaporodásukkal hozzájárulnak a biológiai egyensúly megteremtéséhez és hosszú távú fenntartásához.
Kertünk jelentősége, feladataink
- Klasszikus példák alapján az ország első, nagy gondossággal kialakított japánkertje, kerttörténeti emlék és olyan művészi alkotás, mely a kertkultúra és kertmesterség egyik fontos megjelenési formája.
- A növényfajok gazdagsága, gyűjteményes jellege alapján – az iskolai tankert többi részével együtt botanikus kertként is – ellátja feladatát. 1997. október 20-án ünnepélyes keretek között alakítottuk meg az iskolai botanikus kertet.
- A kert – az iskola pedagógiai programjának megfelelően – a nevelési-oktatási feladatok teljesítésében tölt be elsődleges szerepet. Ezek a szakmai elméleti és gyakorlati tantárgyak tanítása során jelentkező kompetenciák megszerzésére irányuló tevékenységek.
- Együttműködési megállapodás, egyeztetés alapján oktatási (általános iskolák, gimnáziumok, szakközépiskolák, szakiskolák stb.), kulturális és művelődési intézmények számára foglalkozások megszervezése, biztosítása.
- Ismeretszerzés, esztétikai nevelés, szemléletformálás: a természetes és épített környezetünk megismerésére, annak megóvására, védelmére való figyelemfelhívás; bemutatók, előadások kapcsán.
- „Otthonunkban a Természet” címmel minden év tavaszán, szinte már hagyományőrző jelleggel nagyszabású kiállítás és vásár keretében előadásokkal, szaktanácsadással, sokszínű bemutatóval várjuk a látogatókat, érdeklődőket.
- Nem hanyagolható el az a kedvező környezeti hatás sem, amelyet a kert a város lakótelepekkel zsúfolt szűkebb környezetében kifejt (zajcsökkentés, levegőtisztítás, kedvező mikroklimatikus feltételek kialakulása, esztétikai hatás stb.).
- Kertünk mindenki számára nyitott, aki a természetet, növényeket, botanikai különlegességeket kedveli.
Japánkerti Kalauz 2020.07.10 - 1-3. része az alábbiakban érhető el:
JAPÁNKERTI KALAUZ - 1. rész
JAPÁNKERTI KALAUZ - 2. rész
JAPÁNKERTI KALAUZ - 3. rész
Szöveg és fotó: Gódorné Hazenauer Zita
Fotó: Köles Gábor és az iskola kollégái