Japánkert
április 14, 2024 2024-04-14 13:41Japánkert
Japánkert
Technikum és Kollégium
Nyitvatartás
A kertben elhelyezett QR kódok sok információval segítik az okostelefonnal rendelkező látogatókat.
QR codes in the garden can help the visitors with many information who have smartphone.
Legfrissebb hír
Mesterember leszek – Földmérő-térinformatika képzésről – videó
Videó: Mesterember leszek Távolságok, irányok, magasságkülönbségek. Tereptárgyak, koordináták és műszerek. Mindezek ismerete elengedhetetlen, ha valaki földmérő szeretne lenni. A Mesterember leszek a budapesti Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum csodálatos japánkertjében mutatja be, hogyan lesz valakiből földmérő, földügyi és térinformatikai technikus. A szakot az iskola igazgatója, Cifer Attila földmérő-térinformatikai mérnöktanár mutatja be a videóban. Jelentkezési határidő nyolcadikosok számára 2025. február 20. az általános iskolások felvételi eljárása szerint.
Japánkert 1928-ban - korabeli archív filmen
The Garden Gurus - Japankert of Budapest
Alapja a kb. 200 m2 nagyságú, erősen tagolt partvonalú tórendszer, melyben a jelentősebb egységeket művészien elrendezve építették meg. Ezek: „Vízesés”, „Kincseshajó”, „Teknőcsziget”, „Darusziget” valamint a „Semmiség óceánja”. Átlagos vízmélysége 50 cm, rajta több áthidaló kő – és lépőkő vezet, melyek megkönnyítik a rejtett zugok felderítését, megtekintését. A tó vízfelszíne, illetve az elszivárgó víz kedvező mikroklímát teremt az igényesebb növények számára, ezzel biztosítva az optimális környezeti feltételeket.
A hegyeket jelképező sziklacsoportokat és köveket jelentőségüknek megfelelően és az irányító elveket figyelembe véve, előre elkészített tervek alapján helyezték el. (Különleges jelentőségű pl.: „az urak védőköve, a vízesés mellékköve, a paradicsomszigetet jelképező kő, teknősbékafej-kő, két kéz kő, két láb kő, előugró kő, holdárnyékkő, hegycsúcskő, ködfátyolkő, a tiszta hold köve, a hegynyeregkő, a tűz köve, a játszó halak árnyékköve, a tigris búvó köve”.)
A látogatót az áramló víz végigvezeti a kerten. A legvégső ponton áll a távolságérzetet keltő „Fuji-san” stilizált havas csúcsa.
A tó felszínén úszónövények, (Pistia stratiotes, Eichornia crassipes), tündérrózsák; a vízparton bambusz (Phyllostachys viridiglaucescens) és vízparti évelők teszik még látványosabbá a kertet.
A lágyszárú évelő, egy- és kétnyári növények egyesével vagy csoportosan ültetve szervesen illeszkednek a kert megtervezett egységéhez. Sziklakertünk értékes növényei többek között a kora tavasszal nyíló kökörcsinek (Pulsatilla vulgaris ssp. grandis és a Pulsatilla pratensis ssp. nigricans); a félárnyékos, árnyékos eldugott zugokban pedig a Cyclamen purpurascens és az Erythronium dens-canis, a kakasmándikó különleges virágzó egyedeit találhatja a figyelmes látogató.
A kert növényeiről és azok pontos helyéről térképpel kiegészített kiadványunkban számolunk be részletesen, ami az iskola könyvtárában hozzáférhető.
Állatok
Végül meg kell említenünk, hogy a kert számos állatnak is otthont ad, melyek élőhelyük kialakításával és szaporodásukkal hozzájárulnak a biológiai egyensúly megteremtéséhez és hosszú távú fenntartásához.
Kertünk jelentősége, feladataink
- Klasszikus példák alapján az ország első, nagy gondossággal kialakított japánkertje, kerttörténeti emlék és olyan művészi alkotás, mely a kertkultúra és kertmesterség egyik fontos megjelenési formája.
- A növényfajok gazdagsága, gyűjteményes jellege alapján – az iskolai tankert többi részével együtt botanikus kertként is – ellátja feladatát. 1997. október 20-án ünnepélyes keretek között alakítottuk meg az iskolai botanikus kertet.
- A kert – az iskola pedagógiai programjának megfelelően – a nevelési-oktatási feladatok teljesítésében tölt be elsődleges szerepet. Ezek a szakmai elméleti és gyakorlati tantárgyak tanítása során jelentkező kompetenciák megszerzésére irányuló tevékenységek.
- Együttműködési megállapodás, egyeztetés alapján oktatási (általános iskolák, gimnáziumok, szakközépiskolák, szakiskolák stb.), kulturális és művelődési intézmények számára foglalkozások megszervezése, biztosítása.
- Ismeretszerzés, esztétikai nevelés, szemléletformálás: a természetes és épített környezetünk megismerésére, annak megóvására, védelmére való figyelemfelhívás; bemutatók, előadások kapcsán.
- „Otthonunkban a Természet” címmel minden év tavaszán, szinte már hagyományőrző jelleggel nagyszabású kiállítás és vásár keretében előadásokkal, szaktanácsadással, sokszínű bemutatóval várjuk a látogatókat, érdeklődőket.
- Nem hanyagolható el az a kedvező környezeti hatás sem, amelyet a kert a város lakótelepekkel zsúfolt szűkebb környezetében kifejt (zajcsökkentés, levegőtisztítás, kedvező mikroklimatikus feltételek kialakulása, esztétikai hatás stb.).
- Kertünk mindenki számára nyitott, aki a természetet, növényeket, botanikai különlegességeket kedveli.
Japánkerti Kalauz 2020.07.10 - 1-3. része az alábbiakban érhető el:
JAPÁNKERTI KALAUZ - 1. rész
JAPÁNKERTI KALAUZ - 2. rész
JAPÁNKERTI KALAUZ - 3. rész
Szöveg és fotó: Gódorné Hazenauer Zita
Fotó: Köles Gábor és az iskola kollégái