KMASZC Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium

Keresés

Japánkert

Japánkert

KMASZC Varga Márton Kertészeti és Földmérési
Technikum és Kollégium

Nyitvatartás

 A kertben elhelyezett QR kódok sok információval segítik az okostelefonnal rendelkező látogatókat.
QR codes in the garden can help the visitors with many information who have smartphone.

Legfrissebb hír

Mesterember leszek – Földmérő-térinformatika képzésről – videó

Videó: Mesterember leszek Távolságok, irányok, magasságkülönbségek. Tereptárgyak, koordináták és műszerek. Mindezek ismerete elengedhetetlen, ha valaki földmérő szeretne lenni. A Mesterember leszek a budapesti Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum csodálatos japánkertjében mutatja be, hogyan lesz valakiből földmérő, földügyi és térinformatikai technikus. A szakot az iskola igazgatója, Cifer Attila földmérő-térinformatikai mérnöktanár mutatja be a videóban. Jelentkezési határidő nyolcadikosok számára 2025. február 20. az általános iskolások felvételi eljárása szerint.

Japánkert 1928-ban - korabeli archív filmen

The Garden Gurus - Japankert of Budapest

Alapja a kb. 200 m2 nagyságú, erősen tagolt partvonalú tórendszer, melyben a jelentősebb egységeket művészien elrendezve építették meg. Ezek: „Vízesés”, „Kincseshajó”, „Teknőcsziget”, „Darusziget” valamint a „Semmiség óceánja”. Átlagos vízmélysége 50 cm, rajta több áthidaló kő – és lépőkő vezet, melyek megkönnyítik a rejtett zugok felderítését, megtekintését. A tó vízfelszíne, illetve az elszivárgó víz kedvező mikroklímát teremt az igényesebb növények számára, ezzel biztosítva az optimális környezeti feltételeket.

A hegyeket jelképező sziklacsoportokat és köveket jelentőségüknek megfelelően és az irányító elveket figyelembe véve, előre elkészített tervek alapján helyezték el. (Különleges jelentőségű pl.: „az urak védőköve, a vízesés mellékköve, a paradicsomszigetet jelképező kő, teknősbékafej-kő, két kéz kő, két láb kő, előugró kő, holdárnyékkő, hegycsúcskő, ködfátyolkő, a tiszta hold köve, a hegynyeregkő, a tűz köve, a játszó halak árnyékköve, a tigris búvó köve”.)
A látogatót az áramló víz végigvezeti a kerten. A legvégső ponton áll a távolságérzetet keltő „Fuji-san” stilizált havas csúcsa.

A tó felszínén úszónövények, (Pistia stratiotes, Eichornia crassipes), tündérrózsák; a vízparton bambusz (Phyllostachys viridiglaucescens) és vízparti évelők teszik még látványosabbá a kertet.

A lágyszárú évelő, egy- és kétnyári növények egyesével vagy csoportosan ültetve szervesen illeszkednek a kert megtervezett egységéhez. Sziklakertünk értékes növényei többek között a kora tavasszal nyíló kökörcsinek (Pulsatilla vulgaris ssp. grandis és a Pulsatilla pratensis ssp. nigricans); a félárnyékos, árnyékos eldugott zugokban pedig a Cyclamen purpurascens és az Erythronium dens-canis, a kakasmándikó különleges virágzó egyedeit találhatja a figyelmes látogató.

A kert növényeiről és azok pontos helyéről térképpel kiegészített kiadványunkban számolunk be részletesen, ami az iskola könyvtárában hozzáférhető.

Állatok

Végül meg kell említenünk, hogy a kert számos állatnak is otthont ad, melyek élőhelyük kialakításával és szaporodásukkal hozzájárulnak a biológiai egyensúly megteremtéséhez és hosszú távú fenntartásához.

Kertünk jelentősége, feladataink

  • Klasszikus példák alapján az ország első, nagy gondossággal kialakított japánkertje, kerttörténeti emlék és olyan művészi alkotás, mely a kertkultúra és kertmesterség egyik fontos megjelenési formája.
  • A növényfajok gazdagsága, gyűjteményes jellege alapján – az iskolai tankert többi részével együtt botanikus kertként is – ellátja feladatát. 1997. október 20-án ünnepélyes keretek között alakítottuk meg az iskolai botanikus kertet.
  • A kert – az iskola pedagógiai programjának megfelelően – a nevelési-oktatási feladatok teljesítésében tölt be elsődleges szerepet. Ezek a szakmai elméleti és gyakorlati tantárgyak tanítása során jelentkező kompetenciák megszerzésére irányuló tevékenységek.
  • Együttműködési megállapodás, egyeztetés alapján oktatási (általános iskolák, gimnáziumok, szakközépiskolák, szakiskolák stb.), kulturális és művelődési intézmények számára foglalkozások megszervezése, biztosítása.
  • Ismeretszerzés, esztétikai nevelés, szemléletformálás: a természetes és épített környezetünk megismerésére, annak megóvására, védelmére való figyelemfelhívás; bemutatók, előadások kapcsán.
  • „Otthonunkban a Természet” címmel minden év tavaszán, szinte már hagyományőrző jelleggel nagyszabású kiállítás és vásár keretében előadásokkal, szaktanácsadással, sokszínű bemutatóval várjuk a látogatókat, érdeklődőket.
  • Nem hanyagolható el az a kedvező környezeti hatás sem, amelyet a kert a város lakótelepekkel zsúfolt szűkebb környezetében kifejt (zajcsökkentés, levegőtisztítás, kedvező mikroklimatikus feltételek kialakulása, esztétikai hatás stb.).
  • Kertünk mindenki számára nyitott, aki a természetet, növényeket, botanikai különlegességeket kedveli.

Japánkerti Kalauz 2020.07.10 - 1-3. része az alábbiakban érhető el:

JAPÁNKERTI KALAUZ - 1. rész

Bevezetés --- 3. oldal Kapu (torii) --- 5. oldal Varga Márton szobor --- 11. oldal Forrás --- 20. oldal Fuji san --- 38. oldal

JAPÁNKERTI KALAUZ - 2. rész

Hátsó sziklakert --- 3. oldal Daru sziget (Tsuru-Shima) --- 9. oldal Teknős sziget (Kame-Shima) --- 18. oldal

JAPÁNKERTI KALAUZ - 3. rész

Lugas (azumaya) --- 3. oldal Cseresznye kert --- 14. oldal Utószó --- 20. oldal

Szöveg és fotó: Gódorné Hazenauer Zita
Fotó: Köles Gábor és az iskola kollégái

a közel 100 éves japánkertünk révén A japánkert kertészeti és kulturális jelentősége

Iskolánk és Japánkertünk a MÉDIÁBAN - TV, rádió, online - (médiamegjelenések):

Japánkertünkről közel 100 éves archív filmfelvétel az alapítás évéből, 1928-ból

2021. 09. 30. Japánkertünkben készült Horváth Tamás videóklipje - Ahogy rám nézel

További videók

További videók

Megszakítás